Vegamama en vegapapa

Vega-hot of vega-not: het compromisgezin

Door Linda Adrichem

Daar zit je dan als vegetariër, met een kind van bijna drie en een man die zich het meest aangetrokken voelt tot een Amerikaans dieet. Ik zal niet ontkennen dat de paniek mij regelmatig om het hart is geslagen zodra de klok richting 16:00 uur begon te tikken. Wat vandaag weer eens op tafel te toveren zonder zure gezichten, borden op de grond en voedsel dat direct richting groene bak getransporteerd kan worden?

CourgettesmandHet is geen eenvoudige taak om iedereen tevreden te houden wanneer ieder gezinslid andere prioriteiten op zijn bord heeft liggen en je niet iedere dag drie verschillende maaltijden wilt koken. Toch geef ik me niet makkelijk gewonnen. Samen eten als gezin is een belangrijk dagelijks terugkerend ritueel en daarom geen gebied om veel concessies op te doen. Voor mij dan tenminste. Eten is een bindende factor en de indicator ‘gezamenlijk eten’ wordt in onderzoeken vaak gebruikt om sociale cohesie te meten. De cohesie van ons gezin stond wat dat betreft flink onder druk met de komst van een kleine telg.

Gelukkig kan ik concluderen dat we tegenwoordig op de meeste avonden alle drie lekker eten, al zijn er avonden bij dat onze dochter de maaltijd ongekruid opgediend krijgt. Verder heb ik in de loop der tijd diverse succesgerechten weten te bedenken die we alle drie lekker vinden (zie onder voor een recept). Vaak zit er ei, kaas en pasta in verwerkt of bereid ik iets op basis van peulvruchten. Ik zorg er in ieder geval altijd voor dat er voldoende verse groente op tafel staat: voor mij het belangrijkste component van de maaltijd.

Ook boffen we met een kind dat makkelijk eet. Vóór haar eerste verjaardag had ze al vele malen knoflook, raapstelen, venkel, pastinaak, schorseneren, koriander, aardpeer, koolraap en knolselderij gegeten en dit lust ze nog steeds. Helaas heeft ze zich ook ontpopt tot een ware carnivoor die geen gelegenheid voorbij laat gaan om zichzelf vol te proppen met een scheepslading dierlijke eiwitten. Ik laat haar maar op deze niet veelvuldig voorkomende gelegenheden en hoop dat ze – net als haar moeder – op jonge leeftijd beseft welke wereld er achter deze consumptievorm schuilgaat.

 

Tips voor vegetarische producten die kleine kinderen vaak lekker vinden:

–       knolvenkel (een echt succesnummer!)

–       pastinaak

–       mini paksoi

–       broccoli

–       asperges (vooral het bovenste gedeelte)

–       avocado

–       diverse peulvruchten, zoals doperwten, kidneybonen en zwarte bonen

–       couscous op basis van groentebouillon

–       quinoa

–       biologische tofublokjes

–       bijna alle soorten kaas

–       eieren

–       gedroogde plakjes mango

–       gedroogde goji bessen

–       pure chocolade met 85% cacao

–       kiemen

 

Topmenu dat iedereen lekker vindt:

Volkoren spaghetti met biologische tofublokjes, cashewnoten en vier-kazen saus.

Benodigdheden:

–       pak biologische volkoren spaghetti

–       verschillende soorten kaas (bijv. roomkaas, NL kaas, mozzarella en schimmelkaas) 

–       pak kant en klare, biologische tofublokjes

–       knoflook, gehakt

–       halve courgette in blokjes of schijfjes

–       (verse) italiaanse kruiden, gehakt

–       olijfolie

–       eventueel cashewnoten of pijnboompitten

Bereiding:eetfoto_Lima

Bereid de spaghetti volgens voorschrift. Bak vervolgens de tofu met olie en knoflook (en eventueel ui) lekker knapperig. Schep dit op een bord. Bak vervolgens alle groenten en kruiden totdat het vocht verdampt is. Voeg dan de kaas toe en tot slot de tofu en de cashewnoten/pijnboompitten. Pijnboompitten altijd eerst even kort roosteren in een steelpannetje. Alles serveren met een frisse, groene salade. Eet smakelijk!

Als variatie kan je spinazie, ui, doperwten en paddenstoelen toevoegen. 

Eco-tip voor de spaghetti: om gas te besparen kan je de spaghetti ook slechts drie minuten laten koken en vervolgens het gas uitzetten. Je laat de spaghetti dan nog het resterende aantal minuten uit het bereidingsvoorschrift in het hete water staan. Daarna afgieten.

Eet smakelijk!