Persbericht: Variatie in de Keuken is een nieuw platform voor meer groenten in alle soorten keukens

Variatie is de belangrijkste motivatie voor flexitariër; van 32% in 2011 naar 37% in 2012!

Amsterdam, 31 januari 2013 – Vanaf deze week gaat de stichting Variatie op de Kaart verder als Variatie in de Keuken. Reden voor de naamswijziging is dat de stichting één label wil voeren waarmee zij alle beoogde doelgroepen kan bereiken. De stichting gaat zich breder inzetten in de horeca, bedrijfskantines, foodservice en consumentenmarkt. Variatie in de Keuken wordt hiermee hét platform voor zowel professionele- als thuiskoks die lekker, gevarieerd en volgens ‘flexitarische’ principes willen koken.

Tot voor kort werkte de stichting met twee labels; Variatie op de Kaart voor professionals en Variatie in de Keuken voor thuiskoks. Initiatiefnemer Joris Heijnen over de naamsverandering: “Beroepsmatig of privé, in de keuken gebeurt het allemaal! We zien dat foodies, restaurantgasten, thuiskoks en professionele chefs elkaar inspireren en stimuleren en willen daarom iedereen op het nieuwe platform samenbrengen.” Het doel van de stichting is om zowel professionele koks als thuiskoks duurzamer en gezonder te leren koken met meer groenten en minder vlees. “Met Variatie in de Keuken willen wij ons kennisplatform uitbouwen zodat het toegankelijk is voor al onze doelgroepen.”

Flexitariërs sterk groeiende groep
Het begrip flexitariër, iemand die één of meerdere dagen in de week geen vlees eet, was enkele jaren geleden nog onbekend in Nederland, maar daar is snel verandering in gekomen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de bekendheid van het begrip sinds het voorjaar van 2011 bijna is verdubbeld. Daarnaast concludeert het onderzoeksbureau dat steeds meer Nederlanders de noodzaak zien om minder vlees te eten. Vlees eten wordt vaker dan vorig jaar gezien als luxe en minder vaak als vereiste. Respondenten geven verschillende redenen voor het eten van minder vlees: voor de gezondheid (van 12% in 2011 naar 24% in 2012), om bij te dragen aan natuur en milieu (van 14% naar 23%) of vanwege het dierenwelzijn (van 14% naar 20%). Opvallend is dat variatie net als in 2011 de belangrijkste reden is om af en toe geen vlees te eten: maar liefst 37% van de flexitariërs (32% in 2011) geeft dit als belangrijkste motivatie aan.

Vleesminderen belangrijkste foodtrend 2013
Dat variatie in de keuken en minder vleesgebruik heel belangrijk is, bevestigt trendwatcher Adjiedj Bakas. “Vleesminderen wordt opvallend vaak gesignaleerd als één van de grote trends voor 2013. De flexitariër en alternatieven voor vleesgerechten zijn een doorzettende voedseltrend voor het komende jaar. ‘Elke dag vlees’ is verleden tijd”.

Over Variatie in de Keuken
De stichting is in september 2010 onder de naam Variatie op de Kaart opgericht om professionele koks te inspireren om gezond en duurzaam te koken. Dit betekent vooral verder kijken dan vlees en vis. Door (biologische) groenten en streekgebonden producten centraal te stellen in de keuken wordt een gerecht anders opgebouwd. Goed vegetarisch koken blijkt een vak apart. Wie zonder vlees of vis lekker kan koken, kan zich hiermee onderscheiden. Variatie in de Keuken daagt uit, inspireert en brengt deze expertise over op professionals en consumenten.

In de periode 2010-2012 kreeg de stichting veel publiciteit door het organiseren van de landelijke verkiezing ‘Variatiegerecht van het Jaar’: de prijs voor het lekkerste vegetarische gerecht, gecreëerd door een professionele chef. Ook heeft de stichting, in samenwerking met onder andere Librije’s Atelier en het Koksgilde al meer dan 200 (chef-) koks getraind. Hiernaast adviseert de stichting koksopleidingen, hotelketens en voedselproducenten zoals ROC, Van der Valk en Smilde Foods bij het ontwikkelen van duurzame en groenterijke gerechten. Zo is Variatie op de Kaart dé inspiratiebron voor thuiskoks en foodprofessionals van de toekomst!