Wetenschappelijke “Van der Valk-studie” gepubliceerd

Wetenschappelijk artikel gepubliceerd: “Menu-engineering in restaurants: Adapting portion sizes on plates to enhance vegetable consumption”

Vandaag is een dag om trots op te zijn. Het onderzoek dat twee jaar geleden werd uitgevoerd door Variatie in de Keuken en Wageningen Economic Research bij drie Van der Valk restaurants is nu gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift ‘ International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity’. Dit artikel is geschreven door Machiel Reinders (WUR), Marlijn Huitink (oud collega VidK, nu werkzaam bij de VU), Coosje Dijkstra (VU), Anna Maaskant (UvA) en Joris Heijnen (VidK), en heeft als titel “Menu-engineering in restaurants: Adapting portion sizes on plates to enhance vegetable consumption – a real life experiment”. Klik hier om naar het artikel te gaan. Deze publicatie is een wetenschappelijke erkenning voor het uitgevoerde praktijkonderzoek naar het veranderen van de verhouding tussen groente en vlees op het bord in een real-life restaurant setting.

Bij drie restaurants werd de hoeveelheid groente op het bord verdubbeld, en de hoeveelheid vlees of vis op het bord met 12,5% verlaagd. Om erachter te komen wat voor invloed dit had op de (groente)consumptie, de hoeveelheid voedselverspilling en de gasttevredenheid, werden er ruim 4.000 borden gewogen en ruim 1.800 enquêtes afgenomen. Het resultaat? Gasten aten gemiddeld 87% meer groente van het bord, er werd 33% minder vlees weggegooid en gasten bleven tevreden over het restaurantbezoek en hun gekozen hoofdgerecht! Gasten waren zich niet bewust van het experiment en gaven zowel vóór als na de aanpassing van de verhoudingen aan dat zij de hoeveelheid vlees/vis en de hoeveelheid groente op hun bord ‘precies genoeg’ vonden.

Dit onderzoek toont aan dat het aanpassen van de verhouding tussen groente en vlees/vis op het bord een kansrijke interventie is voor restaurants om de groenteconsumptie te stimuleren, zonder dat dit ten koste gaat van de gasttevredenheid. Hiermee kunnen restaurants bijdragen aan gezondere gasten én een beter milieu (door CO2- en waterbesparingen als gevolg van het minder vlees serveren én weggooien).

Na de enorme media aandacht op TV, radio en kranten met in totaal 48 miljoen media-impressies is deze publicatie absoluut een bekroning op ons 3-jarig onderzoek. Inmiddels is Variatie in de Keuken samen met Wageningen Economic Research een nieuw meerjarig onderzoek gestart dat hiervan een verdere verdieping en verbreding is en weer een grote impact zal hebben. De toepasselijke naam is Food Value and Impact. Deelnemende partners zijn Wageningen UR, Louis Bolk Instituut Eurest, HMS Host, Van der Valk, Horecamaxx, Van Gelder Groente en Fruit, Unilever, The Greenery, KHN en Bonduelle. Bedrijven en organisaties die betrokken willen zijn kunnen zich nog aansluiten. Neem dan via dit formulier contact met ons op.