Veggies each day keeps the stress blues away!

Bij het eten van drie tot vier porties groenten per dag, zou je stressgehalte verlagen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Sydney. Het onderzoek is gedaan bij 60.000 Australiërs van 45 jaar en ouder.

Hier de belangrijkste resultaten op een rijtje:

  • Mensen die dagelijks drie tot vier porties groente eten, hebben 12% minder kans op stress dan mensen die 0-1 porties groente per dag eten
  • Mensen die dagelijks 5-7 porties groente en fruit eten, hebben 14% minder kans op stress dan zij die 0-4 porties groente en fruit eten per dag
  • Vrouwen die dagelijks 3-4 porties groente eten, hebben 18% minder kans op stress dan vrouwen die 0-1 porties groente per dag eten
  • Vrouwen die dagelijks 2 porties fruit eten, hebben 16% minder kans op het krijgen van stress dan vrouwen die 0-1 portie per dag eten
  • Vrouwen die dagelijks 5-7 porties groenten en fruit eten, hebben 23% minder kans op stress dan vrouwen die dagelijks 0-1 porties groenten en fruit eten

 

Kortom: mannen én vrouwen hebben er baat bij om meer groente en fruit te eten. Bij vrouwen is er een groter significant verschil gevonden en zij kunnen dus meer baat hebben bij het eten van groente en fruit. Alleen al het regelmatig eten van groente kan het risico op stress verlagen. Bij het eten van alleen fruit en geen groente is het verschil niet significant te noemen.

Wil je graag meer groente eten, maar je weet nog niet hoe? Het Voedingscentrum geeft tips!