Persbericht: Variatie in de Keuken op Horecava 2015

Variatie in de Keuken op Horecava 2015

Masterclasses en advies in de #GekopGroente stand

Amsterdam, 5 januari 2015 – Volgende week is ook Variatie in de Keuken te vinden op de grootste horecabeurs van Nederland: Horecava 2015. De stichting bemant de #GekopGroente stand in hal 1 aan het Vers en Puurplein. Iedere beursdag verzorgt Variatie in de Keuken hier demonstraties, in samenwerking met verschillende bekende chefs, met de focus op duurzaamheid en meer groente in de keuken. Daarnaast kunnen bezoekers in de stand terecht voor advies over menu-engineering en worden er ter plaatse menu scans uitgevoerd.

Takis, Restaurant MazieGedurende de hele dag verzorgt Variatie in de Keuken demonstraties, met tussen 13:00 en 15:00 uur grote namen als Alain Alders (De Vrienden van Jacob*), Takis Panagakis (Mazie), Raoul Meuwese (De Hoefslag*), Bas Hoog (Fred**), Jermain de Rozario (De Lindehof**) en Maurits van der Vooren (Latour*). Zij bereiden live gerechten met groente in de hoofdrol, van basic bereidingen tot haute culinair.“Een aantrekkelijk aspect van groentegerechten is dat het direct voelbaar is in de portemonnee”, vertelt Joris Heijnen van stichting Variatie in de Keuken. “Groentegerechten  geven tot 23% hogere inkoopmarges dan traditionele vleesgerechten. Bij kleine veranderingen in het menu (10%, 25% of 50% minder vlees en twee keer zoveel groente) zijn er al enorme winsten te behalen in de marge voor de restauranteigenaren en op het gebied van milieubesparing.”

Menu-engineering en quick scan

Tijdens de beurs biedt Variatie in de Keuken gratis adviesgesprekken aan over duurzame menu-engineering. Bezoekers krijgen feedback op hun menukaart, waarbij diverse mogelijkheden worden besproken om door middel van meer groente en minder vlees meer winst te behalen. Daarnaast kunnen bezoekers een quick scan uit laten voeren, om te zien hoeveel milieubesparing (water, CO2 en ruimte) en marge-verbetering zij kunnen realiseren. Bezoek Variatie in de Keuken in de #GekopGroente stand (01.299) in hal 1 aan het Puur en Versplein.

De #GekopGroente stand wordt mede mogelijk gemaakt door Bonduelle Foodservice, Vroegop-Windig, De Kweeker en VitaPrep.

Over Stichting Variatie in de Keuken

Variatie in de Keuken zet groente in de hoofdrol en inspireert mensen om gezond en duurzaam te eten. De stichting ontwikkelt campagnes en projecten om zowel particulieren als professionals actief bezig te laten zijn met gevarieerd en groenterijk eten. Naast succesvolle campagnes als ‘VariatieChef van het Jaar’ en ‘The Different Dinner’ zijn er inmiddels 500 professionele koks getraind. Met een schat aan praktijkkennis voert Variatie in de Keuken verschillende onderzoeken uit in opdracht van het bedrijfsleven en overheden. Opdrachtgevers zijn o.a. Universiteit Wageningen, Groenten Fruit Huis, Ministerie van Economische Zaken, Van der Valk en Smilde Foods. Groenterijk eten is lekker, goedkoop, gezond en voor iedereen mogelijk. Voor tips, recepten en meer informatie verwijzen wij u graag naarwww.variatieindekeuken.nl.