Persbericht: Inschrijving verkiezing ‘VariatieChef van het Jaar’ weer geopend

Inschrijving verkiezing ‘VariatieChef van het Jaar’ weer geopend

Winnaar ontvangt stage bij restaurant De Librije en Librije’s Zusje en één jaar gratis groente

Amsterdam, 7 mei 2014 – Vanaf vandaag kunnen professionele chefs zich weer inschrijven voor de VariatieChef van het Jaar verkiezing. De wedstrijd is een initiatief van stichting Variatie in de Keuken en vindt dit jaar voor de vierde keer plaats. Ook dit jaar wordt ieder talent weer uitgedaagd om zichzelf te pushen om weer op een hoger niveau dan vorig jaar te koken. Daarom biedt niemand minder dan sterrenchef Jonnie Boer de winnaar een stage aan in zijn restaurants De Librije en Librije’s Zusje. De landelijke finale vindt, na drie regionale voorrondes, plaats op 27 augustus in Librije’s Atelier in Zwolle.

Restaurants en chef-koks die zich verder willen profileren met groenterijk koken kunnen zich opgeven en maken kans op de titel. Met het gerecht dat zij op hun menukaart zetten, maken zij kans op een prachtige stage en de nodige publiciteit.

Tijdens drie regionale voorrondes wordt in iedere regio één winnaar gekozen door een professionele jury.

> Juryvoorzitter op de locatie HAS Hoge School Den Bosch is Soenil Bahadoer van de Lindenhof*.
> Maik Kuijpers van De Librije*** is de juryvoorzitter in Zwolle en deze voorronde vindt plaats in Librije’s Atelier
> Christopher Naylor van Restaurant Vermeer* stuurt het jury team van Amsterdam aan bij de Amsterdamse vestiging van de Hogere Hotelschool The Hague.

Daarnaast wordt er uit iedere regio nog één finalist gekozen door publiekstemmen. De zes finalisten strijden vervolgens op woensdag 27 augustus tegen elkaar en worden beoordeeld door een harde maar rechtvaardige professionele jury: Felix Wilbrink van De Telegraaf, hoofdredacteur van Allerhande Ico van Rheenen, tv-presentatrice en ster-vegetariër Antoinette Hertsenberg én juryvoorzitter Jonnie Boer. De dag wordt op inspirerende wijze aan elkaar gepraat door Alain Caron, chef en jurylid bij MasterChef Holland. Er zijn drie prijzen te winnen; het meest creatieve gerecht, het meest duurzame gerecht en natuurlijk de hoofdprijs. Juryvoorzitter Jonnie Boer kijkt uit naar de wedstrijd, omdat ook hij “zelf door de talenten wordt uitgedaagd”. Zo zei hij over Takis Panagakis van restaurant Mazie en winnaar van vorig jaar: “Ik zit al dertig jaar in het vak en ik weet vaak echt wel wat er in zit (red: auberginepuree). Maar ik vraag me echt af welk ingrediënt hij heeft gebruikt…”

Hoofdprijs

Waar de winnaar van 2013 stage mocht lopen bij het enige vega-sterrenrestaurant in Europe: Joia in Milaan, krijgt de winnaar van dit jaar een kans dichter bij huis. Jonnie Boer biedt de winnaar een stage aan in zijn driesterrenrestaurant Librije en Librije’s Zusje. Hoofdsponsor Dutch Specials levert bovendien een jaar lang gratis groente aan het winnende restaurant.

“Dit jaar draait de wedstrijd nog meer dan voorheen om talentontwikkeling en bij elkaar inspiratie opdoen,” aldus Joris Heijnen, oprichter van stichting Variatie in de Keuken. “Het is een maatschappelijke trend om meer groente en minder vlees te eten. Dit is zowel uit gezondheids- als duurzaamheidsoverwegingen, maar ook omdat groente lekker is en meer mogelijkheden biedt. Als je als chef met de tijd mee wil gaan en wil voorzien in de vraag van je gasten, kun je hier dan ook niet meer omheen. Deze wedstrijd draagt er aan bij dat chefs zichzelf en elkaar kunnen uitdagen om groente in de hoofdrol te zetten. Daarnaast is het natuurlijk fantastisch dat jij jouw gerechten mag presenteren aan driesterrenchef Jonnie Boer en de overige gerenommeerde vakjury leden.”

Inschrijven

Inschrijven kan vanaf vandaag via de website www.variatieindekeuken.nl. De hoofdgerechten van de deelnemers moeten 100% vegetarisch zijn en voor minimaal uit 50% groente bestaan. Nieuw dit jaar is dat finalisten in de finale een nieuw gerecht mogen presenteren zodat zij maximaal gebruik kunnen maken van hun creativiteit.

Workshop Vlees noch Vis

Ter ondersteuning en om extra inspiratie op te doen, organiseert Variatie in de Keuken de workshop ‘Vlees noch Vis’. Deze verdiepende workshop vindt op 19 mei plaats in het Smulweb Kookcollege in Amersfoort en wordt voorgeleid door voedingsdeskundige Marion Pluimes. Schrijf je nu in voor de workshop ‘Vlees noch Vis’ via www.variatieindekeuken.nl. Deelnemers aan de Verkiezing VariatieChef van het Jaar krijgen een flinke korting.

De verkiezing wordt mede mogelijk gemaakt door: Dutch Specials, Koninklijke Horeca Nederland, Pitch Communicatie & PR, Jonnie Boer en Librije’s Atelier, HAS Hogeschool Den Bosch, Hogere Hotelschool Amsterdam ‘The Hague’, Alain Caron, Soenil Bahadoer, Maik Kuijpers, Christopher Naylor, Felix Wilbrink, Ico van Rheenen en Antoinette Hertsenberg.

Over Variatie in de Keuken

Variatie in de Keuken zet groente in de hoofdrol en inspireert mensen gezond en duurzaam te koken. Naast succesvolle campagnes als de professionele kookwedstrijd ‘VariatieChef van het Jaar’ ontwikkelt zij een veelheid van projecten, deels op eigen initiatief en deels in opdracht van derden. De projecten variëren van onderzoek naar consumentengedrag en producteigenschappen tot de ontwikkeling en uitvoering van campagnes voor de promotie van groente en voor bewustwordingscreatie over gezonde en gevarieerde voeding. Zij ondersteunt ook bedrijven en professionals in de voedingsbranche en horeca bij het gebruik van groente. Zo zijn er inmiddels meer dan 300 professionele koks getraind en projecten uitgevoerd voor Wageningen UR, Van der Valk, ROC, Rabobank, PwC en TEDx. Voor meer informatie zie  www.variatieindekeuken.nl.