Let op met groente uit pot of blik, bijna de helft is gesuikerd.

Je denkt waarschijnlijk goed bezig te zijn met het kopen van groente uit pot of blik. Groente is tenslotte groente, toch? Echter blijkt uit recent onderzoek, uitgevoerd door Foodwatch, dat 46 procent van de groente in pot of blik gesuikerd is.

Waarom worden nu eigenlijk suikers toegevoegd aan groente uit pot of blik? Volgens foodwatch is dit niet nodig voor het conserveren van het voedsel en wordt het enkel gebruikt om de groente lekkerder te maken.

Foodwatch onderzocht het groenteconserven assortiment van de vier grootste supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl. Van de 170 blikken en potten bleek er aan 79 suikers toegevoegd te zijn. Eveneens geldt dit ook voor de biologische groente. Het is vooral opletten met het kopen van doperwten, wortels, mais, rode kool, bieten, asperges, spruitjes, tuinbonen en kapucijners. Het hoogste suikergehalte is te vinden in rode kool, die kan tot 10 gram suiker per 100 gram bevatten.

In reactie op dit onderzoek van Foodwatch laat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) weten dat er gewerkt wordt aan de verlaging van de hoeveelheid suiker en zout in conserveren. Sinds 2014 werkt de levensmiddelenindustrie samen met de overheid via het Akkoord Verbetering Productsamenstelling aan het verlagen van suiker, zout en vet in producten.

Natuurlijk is groente uit blik alsnog beter dan helemaal geen groente. Maar wil je gaan voor de 100% gezonde variant, kies dan voor verse groente of lees nauwkeurig het etiket van de potten en blikken. Kijk voor inspiratie op onze website, daar vind je heerlijke gezonde recepten, maak bijvoorbeeld het recept: Tempeh met champignons en broccoli.