Hoe gevarieerd eet jij?

Hoe gevarieerd eet Floris Versluijs?

Iedere chefkok kookt gezond, gevarieerd en heel erg lekker voor zijn gasten. Maar wat eet hij of zij zelf eigenlijk? Een gezonde maaltijd is van groot belang voor het concentratievermogen en energieniveau. Toch kan het zo zijn dat – vanwege drukte en onregelmatige werktijden – het eten van groente en fruit en een voedzame, gezonde maaltijd erbij inschiet en de voorkeur uitgaat naar een snelle (frituur)hap.

Iedere maand stellen wij een bijzondere chefkok de brandende vraag: Hoe gevarieerd eet jij?

Deze maand vroegen wij dit aan chefkok Floris Versluijs van restaurant ‘In de keuken’ te Rotterdam:

Floris-Versluijs-HR-621x328

‘’Ik doe waar ik me goed bij voel en ik denk dat ik heel erg gezond eet.’’

“Ik stap mijn bed niet uit voordat ik een liter water heb gedronken om mijn lichaam direct te activeren. Mijn ontbijt bestaat uit 4-5 biologische spelt of Emmerling (glutenarme) boterhammen. Dit brood haal ik elke dinsdagochtend bij Jan op de biologische markt aan het Eendrachtsplein te Rotterdam. Het brood is klein, maar heel erg zwaar: het weegt namelijk zo’n 1,5 kilo. Ik beleg ze rijkelijk met kaas, sla, tomaat en komkommer van de biologische markt.
Verdeeld over de dag eet ik twee tot drie stuks fruit, zoals peren, kiwi’s, Pink Lady appels, dadels en avocado. Op mijn vrije dag kies ik voor grapefruit, omdat ik daar dan de tijd voor kan nemen om het schoon te maken.

De hele dag door drink ik ‘Milky Oolong’ thee, een groene thee met melk- en honingsmaak. Vroeger dronk ik altijd zwarte thee met melk en honing, dus dit is een mooie, gezonde vervanger hiervoor. Zuivelproducten probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, omdat ik merk dat mijn energielevel dan veel hoger is. Water drink ik ook de hele dag, totdat ik mijn zaak verlaat en naar huis ga om te slapen.

Om 10.30 geniet ik van mijn eerste espresso op de zaak.

Tijdens de gezamenlijke lunch met het personeel om 13.00 eet ik weer vier tot vijf boterhammen, maar deze keer van het Vlaamsch Broodhuys. Ik kies meestal voor vegetarisch beleg, zoals selleriesalade, appelstroop of kaas.

Om 16.30 eten we gezamenlijk de warme maaltijd die bestaat uit 1 keer per week vis, 1 keer per week vlees, 1 keer per week vegetarisch en 1 keer per week de ‘Kinderverjaardag’: hamburgers, spareribs of pannenkoeken. Uiteraard zelf gemaakt.

Van de drie dagen in de week dat ik vrij ben kookt mijn vriendin een dag, ikzelf een dag en de andere dag gaan we uit eten. Als ik zelf kook maak ik een eenvoudige driedelige maaltijd, met zo min mogelijk ingrediënten. De maaltijd is zo opgebouwd dat de groente (vers van de boer), of een graan – zoals quinoa, couscous of bulgur – altijd centraal staat. Vlees en vis zijn een bijzaak.

Mijn concentratielevel is hoog dankzij dit gezonde eetpatroon en dat is ook noodzakelijk voor het werk dat ik doe. Daarnaast doe ik aan yoga, fitness en skeeleren. Elke dag eet en leef ik op een manier waar ik me helemaal goed bij voel.’’