Alles over alternatieve eiwitbronnen

De wereldbevolking en welvaart is groeiende, en daardoor ook de vraag naar vlees. De traditionele vleesproductie legt een grote claim op ruimte en natuurlijke hulpbronnen. Dit heb je vast wel eerder gehoord, maar toch heeft je lichaam eiwitten nodig. Hoe kun je nu eiwitten binnen krijgen zonder vlees te eten? Gelukkig wordt er veel onderzoek gedaan naar alternatieve eiwitbronnen die minder belastend zijn voor het milieu. Variatie in de Keuken heeft er een aantal voor jou op een rijtje gezet!

Insecten

De ideale duurzame vleesvervangers zijn insecten. Deze bevatten veel gezonde eiwitten en zijn met weinig grondstoffen zeer efficiënt te kweken. Helaas vinden veel Nederlanders het nog lastig om insecten in herkenbare vorm te eten blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Maar Nederlandse consumenten staan wel open om nieuwe dingen te proberen. Wat blijkt? Wanneer insecten in onherkenbare vorm terugkomen in producten, is de Nederlandse consument eerder bereid om die producten uit te proberen dan wanneer insecten in herkenbare vorm aangeboden worden. Daar spelen innovatieve supermarkten slim op in: er zijn al een aantal supermarkten in Nederland die insectenburgers verkopen.  Tegenstanders van de insect als eiwitbron vinden de duurzaamheid ervan nog discutabel, omdat de duurzaamheid van de kweek en de verwerking van insecten erg afhankelijk is van het soort. Hier moet nog veel onderzoek naar gedaan worden, maar het begin is er. De Universiteit van Wageningen heeft alvast wat leuke recepten met insecten voor je geselecteerd.

Algen en wieren

Een andere vorm van duurzame vleesvervangers zijn algen en wieren. Bekende wieren zijn ook wel zeekraal, lamsoor, zeesla of nori. Algen worden alleen in droge vorm verkocht, omdat de celwanden door mensen moeilijk verteerd kunnen worden. Wieren worden voor één vierde uit het wild geoogst en voor drie vierde gekweekt via aquacultuur. Dit kan heel duurzaam omdat bij het kweken van wieren nauwelijks grond, zoet water en fossiele brandstoffen wordt gebruikt. Zeewieren zijn rijk aan eiwitten, ijzer en vitamine B1. Gedroogd zeewier is zelfs één van de weinige plantaardige bronnen van vitamine B12. Er zijn meer dan 500 soorten eetbare wieren en per soort kan de voedingswaarde heel erg verschillen. Wanneer er behoefte is aan vitamine B12, ga dan bijvoorbeeld voor de zeesla. Heb je meer ijzer nodig, neem dan de ‘dulse’ het wier met het hoogste gehalte aan ijzer. Ben je een echte fan van wieren? Kijk dan op de site van de zeewierwijzerd, deze site laat per zeewiersoort de voedingswaarde zien.

Peulvruchten

De derde en ten slotte laatste duurzame bron van eiwitten die in dit artikel benoemd worden zijn peulvruchten. Bekende peulvruchten zijn erwten, bruine bonen, linzen en ook de sojaboon is een peulvrucht. In Nederland is de peulvrucht totaal niet populair, terwijl de peulvrucht ontzettend duurzaam is in vergelijking met vlees. Om bijvoorbeeld 1 kilo linzen of split erwten te telen is maar 50 liter water nodig. Als je dit vergelijkt met de 4325 liter water die nodig is om 1 kilo kip te verkrijgen, heeft het telen van peulvruchten een duurzaam voordeel. Peulvruchten zijn rijk aan eiwit, vitamine B1, ijzer en in combinatie met granen kun je alle essentiële aminozuren binnen krijgen. Om de peulvrucht populairder te maken in Nederland, heeft het Nationaal Comité Bonen een initiatief opgezet genaamd ‘De Blije Boon’. ‘De Blije Boon’ heeft een website waar je je kan laten inspireren door al het goede en smakelijke van de boon.

Natuurlijk zijn er nog veel meer alternatieve eiwitbronnen, maar zijn die eiwitten wel van goede kwaliteit? Het Voedingscentrum heeft “de nieuwe eiwitbronnen als vleesvervangers” onder de loep genomen en samengevat in een factsheet.