10 Tips voor elke dag meer groente

10 Tips voor elke dag meer groente 

Meer groente, veel meer groente! Iedereen kan het dus doe jij ook mee? Eet elke dag meer groente dat is het nieuwe advies. Uit Engels onderzoek is gebleken dat de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente van 200 gram per dag veel te weinig blijkt te zijn. Dagelijks 5 porties groenten (375 gram) is het nieuwe streven voor een gezonder leven.

Hoe dan?

Voor veel mensen was het al moeilijk om die 200 gram groente per dag binnen te krijgen, laat staat dat bijna het dubbele nu opeens wel gaat lukken. Wees gerust, want veel groente eten hoeft niet moeilijk te zijn. Je hoeft alleen maar je dagelijks eetpatroon een klein beetje aan te passen, en met eenvoudige, handige en vooral hele lekkere tips gaat jou dat sowieso lukken. Van ontbijt tot diner alles is mogelijk en deze lijst met de 10 beste Elke dag meer groente tips zorgt ervoor dat je geen dag meer zonder groente kunt!

  1. De grote groente inkoop
  2. De prominente pompoen, pastinaak en peterselie plek in je keuken
  3. Rauw
  4. Veganistisch
  5. Diepvriesgroente
  6. Ontbijt
  7. Lunch
  8. Groene smoothie
  9. Gezonde groente gewoontes
  10. Groente als vlees- én visvervanger

 

1. De grote groente inkoop

Groente

Zorg dat je koelkast, fruitschaal, groentelade, moestuin en plantenpotten en -bakken op je balkon tot de nok toe gevuld zijn met groente. Ga naar de markt (of supermarkt) en sla in een keer een grote hoeveelheid verse groente in. Zo heb je nooit een excuus dat je geen groente in huis hebt. Herhaaldelijke blootstelling aan groente zorgt voor gewenning en zo wil je nooit niets anders meer dan groente.

2. De prominente pompoen, pastinaak en peterselie plek in je keuken

Geef groente een prominente plek in de keuken, ze zijn tenslotte allemaal speciaal. Zorg dat je groenten goed zichtbaar zijn, zodat je sneller geneigd bent om het te pakken. Wanneer je in je ooghoeken die overheerlijke, gekleurde paprika’s ziet schitteren, dan wil je de keuken helemaal niet meer verlaten zonder ze allemaal op te eten.

3. Gezonde groente gewoontes

Je herkent het wel: je zit voor de televisie of achter je computer en verlangt naar iets te eten. Vaak wordt er naar een zak chips of een reepchocola gegrepen. Probeer deze ongezonde gewoonte te vervangen door een keer een stuk komkommer te pakken. Of dip knapperige worteltjes in een overheerlijke, zelfgemaakte paprika humus. Het is even wennen, maar voor je het weet hoort deze gezonde gewoonte bij je favoriete serie op tv of tijdens het nieuws!

*Maak er een gewoonte van om bij elke avondmaaltijd een kleine salade te serveren. Wat sla, stukjes avocado en tomaten doet wonderen met olijfolie, zout en peper eroverheen!

4. Ontbijt

Begin de dag met een groenterijk ontbijt. Eet plakjes tomaat, paprika en komkommer op je brood en garneer met verse bladgroente en kruiden zoals peterselie of basilicum. Bak verse groenten zoals paddenstoelen, spinazie en paprika. Maak hier een overheerlijke groenteomelet van of een hartige pannenkoek.

Bladeren

5. Lunch

Het wordt vaak als een Nederlandse gewoonte gezien om zoveel brood te eten op een dag. Eigenlijk is dit helemaal niet nodig, omdat je zoveel kunt variëren met groente tijdens iedere maaltijd. Maak een verse soep op basis van groente, zoals courgettesoep, pompoensoep of broccolisoep. Kies voor een grote salade met gegrilde groente en geitenkaas. Door hier een handje quinoa, volkorenpasta of peulvruchten toe te voegen raak je sneller verzadigd raakt. Dat voorkomt ongezond snacken later op de dag.

6. Rauw

Het klinkt logischer om tomaten en komkommer rauw te eten op je boterham, maar wat dacht je van rauwe courgette of pastinaak? Rauwe stukjes zoete aardappel door je salade? Dip eens gesneden broccoli of bloemkool in zelfgemaakte humus. Het kan allemaal!

Rauw

7. Veganistisch

Probeer eens een dag alle dierlijke producten te vermijden. Op deze manier wordt je gedwongen om veel meer groente te eten. En het is ook nog eens veel beter voor het milieu!

8. Diepvriesgroente

Het is gebleken dat groente uit de diepvries evenveel vitamines bevat als verse groente. Dat komt door de manier waarop de groente wordt verwerkt. Groente die wordt ingevroren gaat direct van het veld naar de fabriek. Daar wordt het kort verhit en meteen diepgevroren. Wees gerust. Koop die diepvries groente. Het is gezond, vers, lang houdbaar en in kleine porties te gebruiken. Erwten en wortelen, of bloemkool en broccoli zitten samen in een pak. Hierdoor zorgen diepvriesgroente ook meteen voor veel variatie in jouw gezonde groentemaaltijd!

9. Groene smoothie

De perfecte manier om snel veel groente binnen te krijgen is om deze te verwerken in een groene smoothie. Doe een banaan, kiwi en peer in de blender en voeg een handje verse spinazie toe. Om aan de groentesap te wennen gebruik je in het begin wat meer fruit. Daarna kun je uitbreiden door andijvie en bijvoorbeeld verse boerenkool erdoor te doen. Wees niet bang om nieuwe groenten te proberen, want er zijn oneindig veel recepten die jouw groene smoothie nog lekkerder en helemaal perfect kunnen maken!

Smoothie

 10. Groente als vlees- én visvervanger

Peulvruchten zoals erwten, linzen, kidneybonen en kikkererwten zijn goede vleesvervangers en maken een gezonde, gevarieerde maaltijd helemaal compleet. Ook paddenstoelen nemen deze taak volledig op zich en helpen jou heel graag om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen als je vlees of vis hierdoor vervangt. Bak bijvoorbeeld verschillende soorten paddenstoelen, met een beetje knoflook, ui en garneer met verse peterselie en gehakte (ongebrande en ongezouten) noten.

Paddos

VariatieKeuken @Twitter