10 Gezonde groentesoorten

10 Gezonde groentesoorten

We willen niet alleen lekker eten. Tegelijkertijd vinden we gezond eten ook erg belangrijk. Groenten zijn heel gezond en zouden eigenlijk bij iedere maaltijd gegeten moeten worden. ‘Eten is het beste medicijn’, zoals Hippokrates de grondlegger van de geneeskunde ons leerde. Om deze wijze les elke dag na te leven: eet elke dag groente! Maar welke groenten zijn het gezondst? Welke groente kan je het beste eten om die griep te laten voorkomen of te laten verdwijnen?

Er is geen groente die met stipt om nummer 1 staat, omdat hij het gezondst zou zijn. Er zijn verschillende groentesoorten, die verschillende voedingsstoffen bevatten en deze zijn allemaal even noodzakelijk en niet vergelijkbaar met elkaar. Daarom is variatie zo belangrijk. Meer groente en meer variatie op je bord! Dat is waar Variatie in de Keuken voor staat. Voor wat extra hulp hierbij presenteren wij 10 Gezonde groente. Voor dit lijstje is een selectie gemaakt van de 10 meest gezonde groentesoorten vanwege de hoge voedingswaarden. Er is keuze genoeg, dus kies vandaag jouw favoriete goddelijke, gezonde groenten! 

  1. Groene bladgroente
  2. Kruisbloemige groente
  3. Wortel
  4. Tomaat
  5. Peulvruchten
  6. Asperges
  7. Aliumgroente
  8. Zoete aardappel
  9. Paprika
  10. Pompoen

 

1. Groene bladgroente

Bladgroente

 

 

 

Boerenkool – Spinazie – Snijbiet – Peterselie – Slasoorten

Groene bladgroenten bevatten vooral de nutriënten ijzer, kalium, calcium en magnesium en vitamine B, E, C en K. Het is belangrijk dat de bladgroente van goede kwaliteit zijn. Mooie, verse bladgroenten hebben een heldere kleur. Ze zijn niet beschadigd of hebben geen bruine randen. Zorg voor verse, stevige groene bladeren en breng elke dag gezonde, groene variatie op jouw bord.

 

2. Kruisbloemige groente 

Kruisbloemige groente

 

 

 

Broccoli – Bloemkool – Spruitjes – Groene, rode en witte kool

Kruisbloemige groenten zijn zo gezond omdat ze het immuunsysteem bevorderen en een bron van fytonutriënten zijn. Dit zijn stoffen die in plantaardig voedsel zitten en die kanker kunnen helpen voorkomen. Kruisbloemige groenten bevatten vitamine C en K, kalium, calcium, ijzer en foliumzuur. Ze zijn het meest voedzaam als je ze rauw eet of gestoomd.

 

3. Wortel


Wortel1

 

Wortelen. Ze zijn er niet alleen in alle vormen en maten. Tegenwoordig ook in verschillende kleuren. De wortel is een van de meest handige groente, omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen. Hij is namelijk hartstikke lekker als snack voor onderweg. Ook kun je ze raspen voor in een salade of warm eten in een heerlijke soep. Wortelen behoren tot de meest nutriëntrijke groente en bevatten vooral vitamine A, B, C en K en veel vezels. Dat wortelen goed voor je ogen zijn komt door carotenoïden en vitamine A die het gezichtsvermogen verbeteren.

 

 

4. Tomaat

Tomaat

Kleine of grote tomaten. Je kunt ze gebruiken in soepen of sauzen, als snack of in salades. Door de  mooie rode kleur zorgt de tomaat altijd voor een groot feest op je bord. Ze bevatten veel vitamine C en  lycopeen, de meest voorkomende carotenoïde in het menselijk lichaam en verantwoordelijk voor de rode kleur van de tomaat. Dit maakt de tomaat een gezonde groente waar eindeloos mee te variëren valt.

 

5. Peulvruchten

Peulvruchten2

 

 

Doperwten – Linzen – Kikkererwten – Sojabonen – Witte en bruine bonen – Kidneybonen – Lima bonen 

Peulvruchten zijn eigenlijk geen groenten, maar zaden. Ze zijn vezelrijk en bevatten meer eiwitten dan de meeste andere groenten. Daarom zijn ze zo gezond en een ware toevoeging voor een gevarieerde maaltijd. En wat misschien wel het allerbelangrijkste is: peulvruchten zijn dé vleesvervangers en de consumptie hiervan is minder milieubelastend. Door deze veelzijdigheid van de peulvrucht is dit een uniek, gezond groentesoort en daarom essentieel voor een gezonde groente maaltijd.

 

6. Asperges

AspergesGroene en witte asperges, ze zijn allebei even gezond. De asperge is een grote bron van vezels, Vitamine A, C, K en B-complex, kalium en foliumzuur. Ze helpen bij het verminderen van gewicht, ontsteken en depressies. Asperges zijn er om blij van de worden. Een asperge op jouw bord en je dag kan niet meer stuk!

 

 

 

 

 

7. Alliumgroente

 

Alliumgroente

 

 

 

 

Uien – Knoflook – Bieslook – Daslook – Sjalotten – Prei 

Look, ook wel allium genoemd is een uitgebreid plantengeslacht binnen de lookfamilie met wereldwijd bijna 700 soorten. Als je dagelijks een lieftallig familielid uit deze grote groente familie toevoegt aan je maaltijd, dan komt het met die variatie op je bord wel goed. Alliumgroenten zijn heel erg gezond vanwege hun antibacteriële en antivirale capaciteiten. Hun geneeslijke werking is het sterkst wanneer ze rauw worden gegeten. Ui en knoflook rauw eten lijkt niet ideaal, maar probeer ze eens heel fijn te snijden en te verwerken in een dressing voor over een salade.

 

8. Zoete aardappel

Zoete aardappel

De zoete aardappel lijkt ietwat nieuw te zijn onder de gezonde groentesoorten, omdat deze oranje rakker  nog niet zo lang wordt gegeten in Nederland. Toch kent de zoete aardappel een lange geschiedenis, want al  voor 1500 na Christus werd hij verspreid in Zuid-Amerika. Daarna, na de eerste reis die Columbus maakte, bracht hij hem mee naar Europa, maar helaas had de ‘gewone’ aardappel meer succes toentertijd. Nu is hij weer terug van weggeweest en onmisbaar in een groenterijke maaltijd.

Vandaag de dag is de zoete aardappel een gezond succes, omdat hij rijk is aan carotenoïden, vitamine A, B6, C en kalium, ijzer en vezels. Meer groente en variatie door een combinatie van de zoete aardappel met bijvoorbeeld groene bladgroenten en tomaten. Dat zorgt allemaal voor een mooi kleurenpallet op jouw bord!

9. Paprika

Paprika2

 

Een paprika lijkt misschien een doodnormale gewone paprika te zijn. Toch is deze groente ongelooflijk  gezond. Ze bevatten veel kalium, mangaan, vitamine A, B, C en K. En er is geen groente die zoveel variatie biedt als het om kleuren gaat. De groene, oranje, gele, rode en zelfs paarse paprika’s zijn een ware toevoeging op een bord vol gezonde groente.

 

10. Pompoen

Pompoen

De pompoen wordt niet alleen uitgehold om te schitteren tijdens Halloween. Deze imponerende groente heeft  vele gezondheidseffecten. De pompoen is namelijk een ontstekingsremmer, hij bevat veel omega-3 vetten en  vitamine A, C en kalium en vezels. De pompoen is er in verschillende soorten, kleuren, maten en elke pompoen heeft een andere smaak. Die zachte, zoete smaak van pompoenen wil je het liefst in elk gerecht terug proeven.

VariatieKeuken @Twitter

RT @CVollebregt The new Food Challenge. Van Dam trekt 15 miljoen uit om meer plantaardige eiwitten op t menu te krijgen. telegraaf.nl/t/27630021 #zeewier

Beantwoorden · Retweeten · Toevoegen aan favorieten